Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie zaprasza do odwiedzenia swojej siedziby na krakowskim Kazimierzu, w której powstała niecodzienna wystawa stała „Miasto.Technoczułość”. Zabiera ona gości muzeum w niezwykłą podróż w czasie śladami rozwoju inżynierii miejskiej. Zwiedzający podążą ścieżką ukazującą im pierwsze koncepcje miast i stosowane w nich rozwiązania inżynieryjne. Zobaczą efekty obu rewolucji przemysłowych i powojennej modernizacji, jak również będą mogli z bliska doświadczyć współczesnych rozwiązań stosowanych w miejskich tkankach a nawet podejrzeć przyszłość tej dziedziny.
Wystawa to jeden z efektów projektu "Rewaloryzacja zabytkowej siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki" finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Wkład wspólnotowy wyniósł
Muzeum, działające do marca 2021 r. pod nazwą Muzeum Inżynierii Miejskiej, zlokalizowane jest w zabytkowych obiektach dawnej zajezdni tramwajowej z przełomu XIX i XX w. Jest to unikatowy, praktycznie w całości zachowany kompleks zajezdni ukazujący przemiany zachodzące w komunikacji miejskiej na przestrzeni wieków. Powstałe w 1998 r. muzeum gromadzi i prezentuje zbiory z zakresu historii i rozwoju techniki, inżynierii, przemysłu oraz rzemiosła. W kolekcji przeważają urządzenia techniczne: maszyny, narzędzia, sprzęty elektryczny i elektroniczny.
Możliwości ekspozycyjne całego obiektu nie pozwalały na dalszy rozwój instytucji. W wyniku realizacji projektu zespół budynków muzeum został zmodernizowany. Muzeum położone jest na terenie wpisanym do rejestru zabytków o zamkniętej kompozycji urbanistycznej. W związku z powyższym jedyną możliwością powiększenia jego przestrzeni było wydrążenie podziemnego poziomu pod już istniejącymi zabudowaniami. Dzięki temu przestrzeń ekspozycyjna została aż dwukrotnie powiększona, a budynki połączono przeszklonymi nadziemnymi łącznikami. Pozwoliło to na stworzenie logicznej ścieżki zwiedzania oraz wyodrębnienie centrum obsługi zwiedzających. Ponadto muzeum zyskało salę konferencyjną i przestrzeń edukacyjną. Dzięki pracom modernizacyjnym obiekty zostały przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, a dziedziniec muzeum otrzymał instalacje umożliwiające realizację plenerowych wydarzeń kulturalnych. Zastosowano nowe, oszczędne i ekologiczne technologie, w tym panele fotowoltaiczne. Ponadto konserwacji poddano ruchome zabytki techniki: dwa wagony, w tym unikatowy, jeden z dwóch zachowanych w Polsce, pierwszy wagon wyprodukowany w 1926 r. w kraju oraz sześć motocykli. Efektem projektu jest także utworzenie narracyjnej wystawy stałej, pierwszej w Polsce prezentującej tak szeroko postęp inżynierii i techniki, który miał bezpośredni wpływ na powstawanie i rozwój miast. Jej osią jest 12 dziedzin inżynierii miejskiej. Wystawa jest odpowiedzią nie tylko na zapotrzebowanie mieszkańców, lecz także turystów. Towarzyszy jej ciekawy program edukacyjny, na który składają się cykle spotkań, wykładów, warsztatów czy konferencji tematycznych.